NAUJOJI MITOLOGIJA (І): ĮVADAS

Kaip žinia, žmogų nuo gyvulio skiria pirmiausia racionalumas. Žmogus – mąstanti būtybė. Kita vertus, konkretaus žmogaus mąstymas visada ribotas. Jis sąlygojamas epochos, socialinės aplinkos, asmeninių gebėjimų, individualių pažiūrų, politinės mados ir kitų aplinkybių. Bet visgi į įvairius įvykius  žmogus reaguoja per racionalumo prizmę, stengdamasis išmąstyti skirtingus elgsenos variantus vienoje ar kitoje gyvenimiškoje situacijoje.

Deja, greta racionalumo žmogaus elgesyje ir sąmonėje slypi ir pasąmoniniai veiksniai: iracionalumas bei alogiškumas. Priimdamas vieną ar kitą sprendimą žmogus dažnai vadovaujasi prietarais, gandais, mitais. Tai jį irgi skiria nuo gyvulio. Bet pastarieji reiškiniai daug arčiau prie gyvuliškų instinktų, nei racionalus mąstymas. Šie reiškiniai – tai žmogiškai adaptuotas gyvuliškumas ir, kadangi žmogus evoliucionavo iš gyvūnijos pasaulio,  nuo šio gyvuliško „paveldo“ jis niekada negalės galutinai  išsilaisvinti.

Apeliavimas į „žmogiškąjį gyvuliškumą“  būdingas ir politikai bei ideologijai.  Nors ideologija – tai racionalių idėjų sistema, o politika – racionalių veiksnių visuma, bet ideologinai-politiniai mitai –  svarbiausia  bet kurios politinės ideologijos ir politinės veiklos sudėtinė dalis. Iš pradžių patys politikai ir ideologai kuria mitus, bet vėliau jau mitai kuria ir valdo politikus bei ideologus. Mitais grindžiamas požiūris į praeities įvykius, santykiai su politiniais lyderiais, ateities prognozavimas. Politiniai mitai atlieka pragmatinę funkciją. Jie supaprastina ideologinių išvedžiojimų suvokimą, motyvuoja politinį masinį elgesį, pažadina paslėptas žmogaus sielos stygas ir „erogenines zonas“. Mitai įveda šiokią tokią tvarką į beribį informacijos srautą, sudėlioja šią informaciją į vidines sąmonės „lentynėles“. Be mitų žmogus tiesiog paskęstų „informacinėje jūroje“.

Išsami mito prigimties analizė pateikiama Z. Froido veikale „Totemas ir tabu“. (V., Vaga, 2010).

Kritiškas mitų vertinimas kaip ir bet koks racionalus apmąstymas- tai jau darbas. O dirbti sunku. Žymiai lengviau tikėti. Lietuvos politikoje vis daugiau pradeda vyrauti religinės sąmonės standartai su jos „šventųjų“ ir „prakeiktųjų“ , „pragaro“  ir „rojaus“, „angelų“ ir „velnių“ reiškiniais bei  sąvokomis. Žmogaus ir visuomenės gyvenime mitai užima realybės vietą. Pati gi realybė – mitologizuojama.

Mitai po kurio laiko tampa masinės kultūros dalimi ir vienu iš ideologinių  visuomeninės santvarkos ir valstybės ramsčių. Sąmoningai formuojami ir diegiami mitai – galingas politinių manipuliacijų instrumentas. Kitas dalykas yra tai, kad kuo didingesni ir svarbesni mitai, tuo gilesnis po jų žlugimo sekantis visuotinas nusivylimas.

Politinių mitų buvo apstu tarybiniais laikais. Kuriami jie ir dabar. Kuriami tiesiog mūsų pačių akivaizdoje ir mums dalyvaujant šiame „kūrybiniame“ procese. „Laisvosios rinkos“, “gūdžios okupacijos“, „vakarietiškos demokratijos“ ir kiti mitai jau tapo mūsų kasdieninio politinio vartojimo dalykais. Politologai tapo naujais mitologais, kurie sugeba banalybes pateikti kaip giliausiai išmąstytus teiginius. Politologų tarpe jau atsirado mitologinių banalybių čempionai ir autsaideriai.

Naujausią politinę mitologiją galima klasifikuoti įvairiais rakursais. Galima išskirti istorinius, ekonominius, socialinius, kultūrologinius mitus. Galima kalbėti apie globalinius ir nacionalinius mitus,  apie visuotinus ir specializuotus ir t.t. Visgi svarbu pirmiausia išskirti taip vadinamus „bazinius“ mitus, iš kurių išsirutulioja visa mūsų dabartinės visuomenės politinė mitologija.

Šie baziniai mitai, mano galva, yra trys: „demokratinių rinkimų“ mitas, „teisinės valstybės“ mitas ir „pilietinės visuomenės“ mitas.

Pabandykime panagrinėti šiuos mitus iš racionalumo pozicijų. Kaip sakoma, „pažvelkime giliau“.

 

Reklama

Michailas Bugakovas (Михаил Бугаков)

Filosofas, politologas, publicistas (Философ, политолог, публицист)
Įrašas paskelbtas temoje Naujoji mitologija. Išsisaugokite pastovią nuorodą.

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Connecting to %s